ကိုးကြယ္မႈဆုိင္ရာ ရခိုင္ေတးကဗ်ာမ်ား
ေက်ာ္ေဇာ ( ရန္ကုန္တကၠသိုလ္)
ေက်ာ္ေဇာ ( ရန္ကုန္တကၠသိုလ္)
ေရွးထံုးကိုလည္းမပယ္ႏွင့္ ၊ ေစ်းသံုးကိုလည္း မလြယ္ႏွင့္ဟူဘိသကဲ့သို႔ ေရွးကပညာရွိ ကဝိအေက်ာ္အေမာ္တို႔သည္ ေနာင္လာေနာင္သားတို႔၏အလို႔ငွာ ထားခဲ့ေသာ မိမိတို႔၏ ဓေလ့ထံုးစံ ၊ ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈ ၊ စာေပ ၊ အႏုပညာအျဖာျဖာတို႔ကို ပစ္ပယ္မထားဘဲ ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ၾကရမည့္ တာဝန္မွာ ျပည္ေထာင္စုတုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးအားလံုး၏ တာဝန္တရပ္ပင္ ျဖစ္ေလသည္။
အေနာက္ရိုးမေတာင္တန္းႀကီး၏ သည္ဖက္ကမ္းရွိ ရခိုင္ျပည္နယ္သည္ ေရွးေခတ္ ေရွးအခါ ကာလ ၊ ရမၼာဝတီေခတ္ ၊ ဒြါရာဝတီေခတ္ ၊ ဓညဝတီေခတ္ ၊ ေဝသာလီေခတ္ စသည္ျဖင့္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေက်ာ္လႊားလာခဲ့ရာတြင္ စႏၵသူရိယမင္း၏ ဓညဝတီေခတ္ကပင္ ကဗ်ာစပ္ဆိုနည္းမ်ားကို တီထြင္လာခဲ့ၾက သည္ဟု သိရသည္ ။ ၎ျပင္ ေဝသာလီေခတ္ စႏၵရားမင္းမ်ားလက္ထက္၌ ေစာျပည့္ညိဳ (သုဝဏၰေဒဝီ) ၏ ‘သိန္ကန္မိန္တြင္’ ခ်ီ ရႊန္းလုိက္ရတု ၊ အမတ္ႀကီးဓမၼေဇယ်၏ ‘ ဗ်ည္းသံုးဆယ့္သံုးလံုးေလွေတာ္သံ ’ ‘ စႏၵရားဘြဲ႔ ’ စေသာ အထက္တန္းက်သည့္ ဂီတႏႊယ္သည့္ ရခိုင္ကဗ်ာစာေပ အဖူးအငံု ေျမာက္မ်ားစြာ ပြင့္လန္းလာခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရွိရပါသည္ ။
ထုိ႔ေနာက္ ရခိုင္ယဥ္ေက်းမႈအထြန္းကားဆံုး အက်ယ္ျပန္႔ဆံုးျဖစ္ေသာ ေျမာက္ဦးေခတ္၌ ‘ ရခိုင့္ သဘာဝေတးကဗ်ာသီခ်င္း ’ မ်ား ထြန္းသစ္တိုးတက္ဆံုးျဖစ္ခဲ့ေပသည္။ ေရွးစႏၵသူရိယမင္း၏ ဓညဝတီေခတ္၊ စႏၵရားမင္းမ်ား၏ ေဝသာလီေခတ္တို႔မွ အစျပဳ၍ အျမစ္ႏႊယ္လာခဲ့ေသာ ေတးကဗ်ာတို႔ကို အဆင့္ဆင့္လက္ခံကာ ေျမာက္ဦးေခတ္တြင္ ထူးျခားဆန္းျပားလာေအာင္ တုိးတက္တီထြင္ျခင္းျဖစ္ေပ သည္။ ဤကား ရခိုင္သဘာဝေတးကဗ်ာမ်ား ရခိုင့္စာေပသမုိင္း၌ ဆက္လက္ဆင္းသက္လာခဲ့ျခင္း အက်ဥ္းမွ် ျဖစ္ေပသည္။
ယခုေဖာ္ျပလတံ့ေသာ ကိုးကြယ္မႈဆုိင္ရာ ရခုိင္သဘာဝေတးကဗ်ာအခ်ိဳ႕သည္ ရခိုင္ကဗ်ာစာေပ အတိုးတက္ဆံုးေခတ္မ်ားမွစ၍ ေခတ္အဆက္ဆက္တုိ႔ကိုေက်ာ္လႊားကာ ယေန႔တုိင္ ရခိုင္ျပည္သူတို႔၏ ႏႈတ္ဖ်ားဝယ္ မေပ်ာက္မပ်က္ ထင္ရွားလ်က္ ရွိေနေပသည္။ ဤသဘာဝေတးကဗ်ာမ်ားကို အဆိုသက္သက္မဟုတ္ဘဲ တူရိယာသံေႏွာကာ သံစံုတပ္ေပးလွ်င္ ပို၍ သာယာၿငိမ့္ေညာင္းေစေပသည္။
( ဘုရားတင္ရန္အတြက္ ဆီမီး ၊ ကုကၠား ၊ ထီး ၊ တံခြန္ အစရွိေသာ ဘုရားလက္ေဆာင္ ျမားေျမာင္ စြာျဖင့္ ျမတ္စြာဘုရားရုပ္ပြါးေတာ္သို႔ သြားေရာက္ကာ ဆုေတာင္းဆုယူ ျပဳၾကပါသည္။ ျမတ္စြာဘုရား၏ ကိုယ္စား ရုပ္ပြါးေတာ္ကို ေမာင္တို႔မယ္တို႔ ညီညီညာညာ ဖူးေျမာ္ကန္ေတာ့ၾကပါသည္။ ဦးေခါင္းထိပ္မွာ ပန္းကိုတင္၍ လက္ဆယ္ျဖာျဖင့္ ရွိခိုးၾကပါသည္။ ဝတ္ျပဳၾကပါသည္ ) ဟူေသာ အဓိပၸါယ္ကို ေဖာ္ျပထား သည့္ သဘာဝေတးကဗ်ာကား …..
ဘုရားလက္ေဆာင္ ၊ မ်ားေျမာင္ဆီမီး
မုေလးပြါးေက ၊ ကုကၠားထီးနန္႔
ၾကက္ခ်ာဒက္စြန္ ၊ တံခြန္လိပ္လက္
ျပသာဒ္ျပင္ဗ်ာ ၊ စြန္တင္ၾကက္လို႔
သက်မၪၨဴ ၊ ဆုထူးယူေမ
ေကာင္းမႈတို႔ေမ ၊ ဆင္းဗုေဒၶကို
အညီေမရို႕ ၊ ဖူးကတ္ေတေလး
ပန္းခံယူငင္ ၊ ေခါင္းထက္တင္
ဇိသွ်င္ခိုးေက ၊ ဝတ္ျပဳေရေလး ၊…….. ဝတ္ျပဳေရ ။
ဟူ၍ျဖစ္ပါသည္။ ယင္းေနာက္တဖန္ ( ညီမတို႔ ၊ အမတို႔ ပန္းခူးရန္သြားၾကပါစို႔ ၊ ယခုလို သီတင္းဝါလ ကြၽတ္ခဲ့ၿပီဆိုမွျဖင့္ ရခိုင္အေခၚ လုပ္စရီပန္းႏွင့္တကြ အျခားေသာ ဘုရားပန္းမ်ားတို႔သည္ ပြင့္လန္းခဲ့ၾကေလ ၿပီ ။ ဤအခ်ိန္အခါသည္ ညီမတို႔ ၊ အမတုိ႔ ေဖာ္တသင္း ပန္းေပါင္းစံုကို တူတူညီညီ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ပါးပါး ပန္းခူးခ်ိန္ မဟုတ္ေလာ ။ ညီမတို႔ အမတို႔ ပန္းခူးၿပီးက ဘာလုပ္ၾကမည္နည္းဆိုလွ်င္ ဆရာေတာ္အသွ်င္ ေထရ္ျမတ္ေက်ာင္းသို႔ သြားေရာက္ၿပီး ကန္ေတာ့ၾကပါသည္ ။ ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္ျမတ္မွာ ပန္းခူးယူခဲ့ ေသာ ပန္းမ်ိဳးစံုတို႔ကို ဘုရားတင္ၾကမည္။ ဆီမီးတုိင္ တစ္ေယာက္တစ္တိုင္စီ ၿပိဳင္တူထြန္းညႇိယူၾကၿပီးလွ်င္ ရွိခိုးပူေဇာ္ၾကမည္ ညီမတို႔ ၊ အမတုိ႔ ) ဟူေသာ အဓိပၸါယ္ကို ေဖာ္ညႊန္းသည့္ သဘာဝေတးကဗ်ာမူကား ….
အေမ်ေလ ၊ ေရာက္မေလ
ပန္းခူးဖို႔လားကတ္ေမ
ဝါကြၽတ္လတ္ပ်ာ ၊ ပန္းပြင့္ပ်ာ
လုပ္စရီပန္း ၊ ဘုရားပန္း
အႏြယ္ခက္ျဖာ ၊ ပြင့္တရာ
ရိုးတံကခ်ီ ၊ ပြင့္ဝတီ
ငံုတံတမ်ိဳး ၊ ပြင့္တခ်ိဳ႕
ဘုရားပန္းယင္ ၊ ပြင့္လတ္ယင့္
အကြၽန္ရို႕မွာ ၊ ဆြတ္ကတ္ယင့္
ဆြတ္လုိ႔ရေက ၊ ဇာျပင္ေမ
ဆရာသွ်င္ ေထရ္ေက်ာ္ေက်ာင္း ၊ လားကတ္ေမ
ေက်ာင္းႀကီးအသွ်င္ ၊ ကန္ေတာ့ယင့္
ေဇတဝန္ ျမတ္မြန္ေက်ာင္း ၊ ပန္းတင္ယင့္။
တေယာက္တတိုင္ ၊ ဆမီးတုိင္ေလ
ၿပိဳင္ပ်ာထြန္းေက ၊ ရွိခိုးေမေလ … ရွိခိုးေမ ။
ဟူ၍ျဖစ္ေပသည္ ။ ရခိုင္ျပည္နယ္ ပုဏၰားကြၽန္းၿမိဳ႕အနီး၌ရွိေသာ ဦးရာဇ္ေတာ္ေစတီသည္ ဘုရားတည္ ကတည္းကပင္လွ်င္ ေကာင္းျမတ္ေသသပ္စြာ ပြတ္တိုက္ျပဳလုပ္ထား၍ လံုးပတ္ညီညာၿပီး ေစတီေတာ္ထိပ္ ဖ်ားတြင္လည္း ေရႊႏွင့္ေငြႏွင္ေရာႁပြန္းၿပီး ျပဳလုပ္ထားပါသည္ ။ ဤေစတီေတာ္ကို ဘယ္ေန႔ဘယ္ရက္မွာ ဖူးေျမာ္ရန္ သြားၾကရသနည္းဆုိေသာ္ သခြါး ၊ ဖရံုပြင့္သစ္သည့္ ဆီးႏွင္းစိုစ ျပာသိုလတြင္ ဖူးျမင္ရန္ သြားၾက ပါသည္ ။ သို႔ေသာ္လည္း ႏွမေလးမွာ ေျမာက္သားေတာ္မလုိက္လွ်င္ ဖူးေျမာ္ရန္မသြားပါ ။ ( ေျမာက္သား ေတာ္ဆုိသည္မွာ အေမ၏ေမာင္သား ၊ သို႔မဟုတ္ ၊ အေဖ၏ညီမ / အမသားကို ရခိုင္လုိေတာ္စပ္ေခၚဆိုျခင္း ျဖစ္ပါသည္ ) အဘယ္ေၾကာင့္မူ ဘခ်စ္ရီဘုရားသို႔ ဖူးေျမာ္ရန္သြားခဲ့ၾကသည့္အခါက ႏွမေလး၏ နားတြင္ ပန္ဆင္ထားေသာ ျမေလးခ်ိန္စိန္နားေဋာင္းသည္ ဘုရားရင္ျပင္တြင္က်၍ ကြဲခဲ့ဘူးပါသည္။ အေမကို ျပန္ဆက္ဘုိ႔ ေပးသည့္အခါတြင္ အေမကိုယ္တိုင္ ေထြးစမၸါယ္၏ စိန္နားေဋာင္းကို မဆက္ေပးႏုိင္ခဲ့ပါ။ အေဖ့ ကို ျပန္ေပးေသာ္လည္း အေဖကိုယ္တုိင္ မဆက္ေပးႏုိင္ခဲ့ပါ ။ ေမာင္ေတာ္ကို ေပးျပန္ေသာ္လည္း ေမာင္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ ေထြးစမၸါယ္၏ စိန္နားေဋာင္းကို ဆက္မေပးႏုိင္ခဲ့ပါဟူေသာ အဓိပၸါယ္ကို ေဖာ္ျပသည့္ သဘာဝေတးကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကား …
ဝရာဇ္ေတာင္စာတီ ၊ လံုးပတ္ညီ
လံုးညီပြတ္တုိက္ ၊ အဖ်ားစြန္မွာ
ရႊီနန္႔ငြီနန္႔ ၊ ေရာပ်ာပြတ္ေတ
ဇာနိဇာခါ ၊ ဖူးရပါေမ
သခြါးေခ်ပြင့္ငံု ၊ ဖရံုေခ်ပြင့္သစ္
ႏွင္းစစိုေက ၊ ျပာသုိလမွာ ဖူးရေမေလ။
ေျမာက္သားမပါ ၊ မဖူးပါ
ဘခ်စ္ရီဘုရား ၊ ဖူးေဇာင္လားခါ
ႏွမမွာလည္း ၊ နားမွာနားေဋာင္း က်ျပာကြဲေရ ။
မိကိုယ္ကို ၊ မိကိုပီးလည္း
မိလည္းကိုယ္တုိင္ ၊ ထြီးစမၸါယ္
စိန္နားေဋာင္းကို မဆက္ႏုိင္။
ဖကိုယ္ကို ၊ ဖကိုပီးလည္း ၊
ဖလည္းကိုယ္တုိင္ ၊ ထြီးစမၸါယ္
စိန္နားေဋာင္းကို မဆက္ႏုိင္။
ေမာင္ကိုယ္ကို ၊ ေမာင္ကိုပီးလည္း
ေမာင္လည္းကိုယ္တုိင္ ၊ ထီြးစမၸါယ္
စိန္နားေဋာင္းကို မဆက္ႏုိင္ေလ …. မဆက္ႏုိင္ ။ ဟူ၍ျဖစ္ေပသည္။
ယခုကဲ့သို႔ ရခိုင္စာေပမ်ား တိုးတက္ထြန္းကားလာေသာေခတ္မွ စာဆုိေတာ္မ်ားသည္ ရိုးရာယံုၾကည္ ကိုးကြယ္မႈဆုိင္ရာႏွင့္ ဓေလ့ထံုးစံ တံထြာအစဥ္အလာ စရိုက္သဘာဝအေလ်ာက္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ားကို ရတု ၊ ရကန္ ၊ ဧအိုင္ သာခ်င္း ေတးကဗ်ာမ်ားျဖင့္ သရုပ္ေဖာ္လ်က္ စာေပတန္ဆာဆင္၍ ယဥ္ေက်းမႈမွတ္တမ္း တင္ထားခဲ့ၾကပါသည္ ။ သို႔ပါေသာ္လည္း ေခတ္အဆက္ဆက္၏ ဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္ေၾကာင့္ တခ်ိဳ႕ေသာအရာ တို႔မွာ တိန္ျမဳပ္ေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့ေလၿပီ ။
ျပည္ေထာင္စုဖြား တုိင္းရင္းသားစာေပ သုေတသီမ်ားအေနျဖင့္ တုိင္းရင္းသားေရးရာမ်ားကို လက္တြဲေဖာ္ထုတ္ျဖင္းျဖင့္ ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈ ၊ အေတြးအေခၚႏွင့္စာေပပညာရပ္တို႔ကို တဦးႏွင့္တဦး လက္ဆင့္ကမ္းေပးရာသို႔ ေရာက္လိမ့္မည္ဟု ယံုၾကည္ရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္လုိက္ရေပသည္ ။
ေက်ာ္ေဇာ (ရန္ကုန္တကၠသိုလ္)
၁၉၇၆ ခုႏွစ္ ၊ ႏုိင္ဝင္ဘာလထုတ္ ၊ ျမဝတီမဂၢဇင္း အတြဲ (၂၅) အမွတ္(၁)
No comments:
Post a Comment