ရခိုင္မွတ္တမ္းမ်ားအရ သီရိလကၤာႏွင့္ရခိုင္ျပည္တို႔သည္ ၂
ရာစုေအဒီမွစတင္ၿပီး ဘာသာေရးဆက္ဆံမႈ မ်ား ရွိခဲ့ၾကသည္ဟုဆိုသည္။
သူရိယသီရိမင္း (၂၀၁ - ၂၂၁ ေအဒီ) လက္ထက္ေတာ္ကာလ၌ ရခိုင္ဘုန္းေတာ္ႀကီး ၁၂
ပါးကို ဉာဏသိရီမဟာေထရ္ျမတ္အားဦးေဆာင္ေစလ်က္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံသို႔
သာသနာျပဳရန္ေစလႊတ္ခဲ့ေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပထားသည္။ ဤအေၾကာင္းႏွစ္ရပ္သည္
ႏွစ္ႏိုင္ငံၾကား ပထမဦးဆံုး အႀကိမ္ သာသနာေရးဆုိင္ရာဆက္ဆံမႈျဖစ္ေပသည္။
စူဠဝံသရာဇဝင္က်မ္းအရ ပထမေျမာက္ ဝိဇယဗာဟုမင္း လက္ထက္တြင္ ရာမညျပည္ရွင္
အႏုရုဒၶဘုရင္ (မ်က္ေမွာက္ေခတ္ ေအာက္ျမန္မာႏိုင္ငံ) ဆီသို႔ လက္ေဆာင္
ပဏၰာမ်ားဆက္သကာ က်ဴးေက်ာ္ဝင္ေရာက္လာေသာ ကိုလလူမ်ိဳးမ်ား၏ရန္ကို
ကာကြယ္ေပးရန္ စစ္ကူေတာင္း ခဲ့ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္ ။ အႏုရုဒၶမင္းထံမွ
အကူအညီေပးပို႔ေၾကာင္းကိုမူ မွတ္တမ္းမွတ္ရာမ်ား၌ မေတြ႔ရေခ်။ သမုိင္းသုေတသီ
ေကအဲလ္ဟာဇုရ၏အဆုိအရ ဤအခ်ိန္၌ ေအာက္ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ
သာသနာေတာ္မွာ ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္လ်က္ရွိေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။ (ေအဒီ ၁၀၅၇)
တြင္ သထံုႏိုင္ငံအား ပုဂံမွ ဝင္ေရာက္တုိက္ခိုက္ သိမ္းပိုက္ျခင္းသည္
ျမန္မာ့သမုိင္း၌ မွတ္တိုင္သဖြယ္ က်န္ေနေပ သည္။ ပုဂံသည္လည္း
အေရွ႕ေတာင္အာရွတြင္ ေက်ာ္ၾကားလွေသာ ဗုဒၶဘာသာတို႔၏ ဗဟိုဌာနျဖစ္လာခဲ့သည္။
တေခတ္တည္းမွာပင္ ရခိုင္ျပည္သည္လည္း ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၏ စစ္မွန္ေသာတရားေတာ္ျမတ္ကို က်င့္သံုးရာႏုိင္ငံျဖစ္သည္ဟု ကြၽႏု္ပ္တို႔ ယံုၾကည္မိပါသည္။ ရခိုင္သမုိင္းမွတ္တမ္းမ်ားက ရခိုင္ႏွင့္သီရိလကၤာ ႏွစ္ႏိုင္ငံၾကား သာသနာေရးဆုိင္ရာ ဆက္ဆံမႈမ်ားရွိသည္ကို ေဖာ္ျပေသာ္လည္း သီရိလကၤာႏုိင္ငံဘက္မွမူ ဤကိစၥရပ္၌ ေရငံုလ်က္ရွိေနေပသည္။
ရခိုင္သမိုင္းမ်ားက ေဖာ္ျပသည္မွာ သာသနာေရးကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႔မ်ားကို သီရိလကၤာႏုိင္ငံသို႔ ဒသရာဇာမင္းႀကီးလက္ထက္ (၁၁၂၃ - ၁၁၃၉) က ေစလႊတ္ခဲ့ေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပၾကသည္။ အျခား ရခိုင္သမိုင္း မွတ္တမ္းတခု အဆုိအရ အတုလဝိဇယမဟာေထရ္ အမွဴးျပဳ၍ သံဃာေတာ္ ၂၇ ပါးကို သီရိလကၤာႏုိင္ငံဆီသို႔ ဒသရာဇာမင္းႀကီးက ေစလႊတ္ခဲ့ေၾကာင္းအား ေဖာ္ျပထားပါသည္။
ဤသမုိင္းအေထာက္အထားႏွင့္ပက္သက္၍ ေပလိကၠာရအရပ္ရွိ ေပါလႏၷရုဗေက်ာက္စာ (၁၁၃၇ - ၁၁၅၇ ေအဒီ) တြင္ သာသနာေတာ္သန္႔ရွင္းေရးတရပ္အား ေစလႊတ္ခဲ့ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ေက်ာက္စာတြင္ ဝိဇယဗာဟု ၁ လက္ထက္တြင္ အရုမႏၷႏုိင္ငံမွသံဃာေတာ္မ်ား၏ အကူအညီျဖင့္ သာသနာေတာ္ သန္႔ရွင္းေရး စီမံကိန္းတရပ္ကို သီရိလကၤာႏုိင္ငံရွိ သံဃာဂိုဏ္း ၃ ဂိုဏ္းအား ျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။ အရုမႏၷႏုိင္ငံမွာ ရခိုင္မွတပါး အျခား မည္သည့္ႏုိင္ငံမွ မျဖစ္ႏုိင္ ။
ထုိ႔ေနာက္ မဇၥၽသိဝိမင္းႀကီးအားဆက္ခံေသာ သားေတာ္ ငရမန္လက္လက္ (၁၁၆၆ ေအဒီ) တြင္ သံဃာေတာ္ ၃၆ ပါးကို ဥတၱရမေထျမတ္ဦးေဆာင္ေစလ်က္ ပထမေျမာက္ ပရကၠမဗာဟု (၁၁၅၃ - ၁၁၈၆) မင္းထံသို႔ သာသနာျပဳရန္ေစလႊတ္ေၾကာင္းေဖာ္ျပထားသည္။ သို႔ေသာ္ ပထမေျမာက္ ဝိဇယဗာဟုမင္းတုိ႔ လက္ထက္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၏အေျခအေနမွာ အေမွာင္ေခတ္၌ က်ေရာက္ေနခ်ိန္ဟု ကြၽႏ္ုပ္က ယူဆမိပါသည္။ ေကအဲလ္ဟာရုရ အဆုိအရ ဤအခ်ိန္ကာလတြင္ ျမန္မာတို႔ဘက္မွ မွတ္တမ္းမ်ားျဖစ္ေသာ သာသနဝံသ၌ လည္းေကာင္း၊ သီရိလကၤာတုိ႔ဘက္မွ စူဠဝံသ၌လည္းေကာင္း ျမန္မာႏွင့္သီရိလကၤာႏွစ္ႏုိင္ငံၾကား သာသနာေရး ေသာ္လည္းေကာင္း ၊ ႏုိင္ငံေရးေသာ္လည္းေကာင္း ဆက္ႏြယ္မႈရွိသည္ကို ေဖာ္ျပျခင္းမေတြ႔ရဟု ဆုိပါသည္။
ႀကီးက်ယ္ခန္႔ညားလွေသာ ေျမာက္ဦးေခတ္သည္ ၁၅ ရာစုမွေန၍ ၁၇ ရာစု အစပိုင္းသို႔ ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ ဤေခတ္တြင္ ရခိုင္ႏွင့္သီရိလကၤာႏွစ္ႏိုင္ငံၾကားသာသနာေရးပူးေပါင္းကူညီမႈ သမိုင္းမွတ္တမ္း တရပ္ကို စုိက္ထူႏိုင္ခဲ့သည္ ။ ႏုိင္ငံေရး ၊ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဘာသာေရးဆုိင္ရာ နီးနီးကပ္ကပ္ ဆက္ဆံမႈမ်ားသည္ ဤႏွစ္ႏိုင္ငံၾကား ရွိခဲ့ပံုကို သက္ေသထူလ်က္ရွိေပသည္။ ရခိုင္ဘုရင္ ဘေစာျဖဴမင္း(၁၄၅၀ - ၁၄၈၂) လက္ထက္ သီရိလကၤာႏိုင္ငံမွ ပိဋကတ္ သံုးပံုကို ၁၄၇၆ ေအဒီ၌ လက္ခံရရွိခဲ့ေၾကာင္း အရွင္သိဒၶတၳမေထရ္ အား သီရိလကၤာႏုိင္ငံသုိ႔ ေစလႊတ္ခဲ့ပါသည္။ သီရိလကၤာ ကဒါဒိုရာ ေျမလွဴမွတ္တမ္းေပစာအရ ၁၆ ရာစု ေအဒီ တြင္ ရကၡိဳင္ဂပူရ ႏွင့္ သီရိလကၤာႏွစ္ႏုိင္ငံၾကား အျပန္အလွန္ သာသနာျပဳျခင္းမ်ား ရွိခဲ့သည္ဟု ညႊန္ျပသည္။ ဤေၾကာင္းရပ္ကို စူဠဝံသ ၊ စူဠပုဇဝါလိယႏွင့္ နာရႁႏၵ စာရိတၱဝေလာက ပရဒီပိကာဝတို႔တြင္လည္း ေဖာ္ျပထား ၾကသည္ ။
ပထမေျမာက္ ဝိမလဓမၼသူရိယဘုရင္ (၁၅၉၂ - ၁၆၀၄) လက္ထက္တြင္ သီရိလကၤာႏိုင္ငံ၌ ရခိုင္မွ သံဃာေတာ္မ်ားျဖင့္ အစားထုိးရန္လိုအပ္သျဖင့္ ရကၡပူရ ရခိုင္ျပည္သို႔ မစ္ရွင္တစ္ခုေစလႊတ္ၿပီး နႏၵိစကၠမေထရ္ အား ပင့္ဖိတ္ေတာ္မူသည္။ နႏၵိစကၠမေထရ္၏ ေက်ာ္ၾကားမႈမွာ ရခိုင္ျပည္တဝွန္းလံုးတြင္မက သီရိလကၤာႏုိင္ငံသို႔ ပင္ ေက်ာ္ၾကားခဲ့ဟန္တူသည္။ ဤအခ်ိန္ကာလသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ နႏၵာဘုရင္လက္ထက္ကာလျဖစ္ၿပီး ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံျဖစ္ေသာ ပဲခူးႏုိင္ငံေတာ္ႀကီးမွာလည္း အငတ္ေဘးေၾကာင္းလည္းေကာင္း၊ အတြင္း ပဋိပကၡမ်ားေၾကာင့္လည္းေကာင္း အစိတ္စိတ္အမႊာမႊာကြဲလ်က္ မိုးေခါင္ေရရွား ေဘးဆိုက္ကပ္ကာ လူဦးေရ နည္းပါးေနခ်ိန္ျဖစ္သည္။ ထုိအခ်ိန္ကာလသည္ ရခိုင္ျပည္၌ မင္းေခါင္ရာဇာ (၁၆၂၁ - ၁၆၃၁) စိုးစံေနခ်ိန္ကာလ ျဖစ္သည္။ ဘုရင္မင္းျမတ္ႀကီးသည္ ၎၏သားေတာ္ မင္းဗာအားတာဝန္ေပးေတာ္မူ၏။ မင္းဗာမင္းသားသည္ သံတြဲမွ ေတေဇာသာရမေထရ္ျမတ္ႏွင့္ ေျမာက္ဦးမွဓမၼဝိလာသမေထရ္ျမတ္ႏွစ္ပါးကို ေရြးခ်ယ္ေတာ္မူၿပီး သီရိလကၤာႏိုင္ငံသို႔ သာသနာျပဳရန္ ေစလႊတ္ေတာ္မူခဲ့သည္။ သီရိလကၤာမွ ဘုရင္ႀကီးသည္လည္း သံဃာေတာ္ ျမတ္ႏွစ္ပါးကို လွိဳက္လဲွပ်ဴငွာစြာႀကိဳဆိုခဲ့သည္။ သံဃာေတာ္ႏွစ္ပါးအျပန္တြင္ အံေတာ္တစ္ဆူကိုလည္း ခ်ီးျမႇင့္ ေတာ္မူလုိက္သည္။
ဘုရင္မင္းရာဇာႀကီးလက္ထက္ေတာ္ကာလ၌လည္း လက္ေဆာင္ပဏၰာမ်ားႏွင့္အတူ သီရိလကၤာႏုိင္ငံမွ မစ္ရွင္အဖြဲ႔တစ္ဖြဲ႔ ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ မင္းႀကီးသည္ စႁႏၵဝိလာသမေထရ္ျမတ္အား ဦးေဆာင္ေစ၍ ရဟန္းသံဃာ အပါး ၂၀ အား သီရိလကၤာႏုိင္ငံသို႔ သာသနာျပဳရန္ ေစလႊတ္ခဲ့ျပန္သည္။ ရခိုင္မွသံဃာေတာ္မ်ားသည္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံသို႔ ၁၅၆၃ ခု ၊ ႏိုဝင္ဘာလတြင္ ဆုိက္ေရာက္ခဲ့၍ သာသနာေတာ္သန္႔ရွင္းေရးတရပ္ကို ဥဒကုေကၡပသိမ္ေတာ္၌ ဥပသမၸဒ ရဟန္းခံေတာ္ပြဲတရပ္ျဖင့္ ဆင္ယင္က်င္းပေတာ္မူခဲ့သည္ ။
စူဠဝံသႏွင့္ သာသနဝံသက်မ္းမ်ားတြင္ ဝိမလဓမၼသူရိယမင္းလက္ထက္ ရခိုင္ႏွင့္သီရိလကၤာ ႏွစ္ႏိုင္ငံၾကား သာသနာေရးအျပန္အလွန္ဆက္ဆံမႈမ်ားရွိခဲ့သည္ဟု အေရးပါသက္ေသတင္ထားေသာ မွတ္တမ္း မ်ားေတြ႔ရွိခဲ့သည္။ စူဠဝံသႏွင့္ သာသနဝံသက်မ္းမ်ား၌ သီရိလကၤာမွသံတမန္မ်ား ရကၡိဳင္ဂပူရ သို႔ ေရာက္ရွိသည္ကို ေဖာ္ျပၿပီး ရခိုင္သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ သီရိလကၤာရွိ သံဃာေတာ္မ်ားေနရာတြင္ ပင့္ဖိတ္အစားထုိးေၾကာင္း ေဖာ္ျပသည္။
သီရိလကၤာဘုရင္ႀကီး ဒုတိယေျမာက္ ဝိမလဓမၼသူရိယ ေစလႊတ္လုိက္ေသာ ဘာသာေရးမစ္ရွင္အဖြဲ႔၏ သတင္းစကားကို လက္ခံရရွိၿပီးေနာက္ ရခုိင္ျပည္ရွင္ မာရုပၸီယ (၁၆၀၆ - ၁၆၉၇) သည္ သတၱဌာနေက်ာင္း ေတာ္မွ ဣႏၵမၪၨဴ မေထရ္ျမတ္အား ဦးေဆာင္ေစၿပီးသီရိလကၤာႏုိင္ငံသို႔ ၁၆၉၆ ခုႏွစ္တြင္ သာသနာျပဳရန္ ေစလႊတ္ခဲ့သည္။
သံဃာေတာ္ႏွစ္ပါးအနက္ နႏၵိစကၠဆရာေတာ္မွာ ဦးေဆာင္မဟာေထရ္ျဖစ္ၿပီး သီရိလကၤာျပည္သူျပည္ သားအထဲတြင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားသည္။ ထုိသုိ႔ေက်ာ္ၾကားရျခင္းမွာလည္း သီရိလကၤာႏွင့္ရခိုင္ျပည္ၾကား နီးစပ္ ေသာ သာသနာေရးဆက္ဆံမႈမ်ားေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ႀကီးက်ယ္ေသာအခမ္းအနားႏွင့္တကြ သာသနာေရးမစ္ရွင္ အဖြဲ႔အား ႀကိဳဆုိရၿပီး နႏၵိစကၠမေထရ္ျမတ္ကို အမွဴးျပဳ၍ ဥပသမၸဒ ရဟန္းခံပြဲအခမ္းအနားတရပ္ကို ေအဒီ ၁၆၉၆ ေပရဒါနိယအနီးရွိ ေဂတေမၺအရပ္ရွိ မဟာဝါဠဳဝဂဂၤါ သို႔မဟုတ္ မဟာဝလိဂဂၤါျမစ္ထဲ၌ တည္ထားေတာ္မူေသာ ဥဒကုေကၡပ သိမ္ေတာ္ႀကီး၌ ျပဳလုပ္က်င္းပေတာ္မူ၏။ ဘုရင္ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္အေပါင္းႏွင့္တကြ မွဴးေတာ္ မတ္ေတာ္အေပါင္းမ်ားလည္း ရဟန္းခံပြဲမဂၤလာျဖင့္ ခ်ီးေျမႇာက္ေတာ္မူၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၌ ရွိေသာ ဗုဒၶဘာသာသံဃာေတာ္မ်ားသည္ ရခိုင္ျပည္မွ သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ ဥပသမၸဒ ရဟန္းခံပြဲမဂၤလာ အခမ္းအနားႏွင့္ သိကၡာေတာ္ထပ္ပြဲသဘင္ က်င္းပခဲ့ၾကသည္။
ရခိုင္ႏွင့္သီရိလကၤာႏွစ္ႏုိင္ငံၾကား သာသနာေရးအျပန္အလွန္ဆက္ဆံေသာ စာေပမွတ္တမ္းမ်ားကို သီရိလကၤာႏုိင္ငံ ဥဒေဟဝဟတၳ ဂႏၷေဝကိုရာေလ အရပ္ရွိ ကာေဒဒုိရဝိဟာရေက်ာင္းေတာ္မွ ရွာေဖြေတြ႔ရွိခဲ့ သည္။ စူဠဝံသရာဇဝင္ေၾကာင္း၌မူ စႏၵဝိလာသမေထရ္ကို ရည္ညႊန္းျခင္းမရွိဘဲ နႏၵိစကၠမေထရ္ကိုသာ ရည္ညြန္း သည္ ။ သုလုပါးဝါလိယ ရာဇဝင္က်မ္းကမူ မေထရ္ျမတ္ႏွစ္ပါးစလံုးကို ေဖာ္ျပထားသည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါ အေထာက္အထားမ်ားအရ (၁၆) ရာစုႏွင့္ (၁၇) ရာစုေအဒီႏွစ္မ်ားတြင္ ဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္ေသာ သီရိလကၤာႏုိင္ငံသည္ ျပည္တြင္းပဋိပကၡမ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း ၊ ျပည္ပမွဝင္ေရာက္က်ဴးေက်ာ္မႈ ေၾကာင့္လည္းေကာင္း ၊ ေဘးဒုကၡအႏၲရာယ္ႏွင့္ ရင္ဆုိင္ေနခဲ့ရေၾကာင္းကို သိရွိႏုိင္ေပသည္။ ရခိုင္သည္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၏ အဆင့္ျမင့္ေသာ သာသနာေရးဆုိင္ရာမဂၤလာအခမ္းအနားအျပင္ အဆင့္ျမင့္ရဟန္းခံပြဲမ်ား ျဖင့္ သာသနာေတာ္ျပန္လည္ရပ္တည္ေရး၌ ပါဝင္ကူညီခဲ့သည္ ။
ယေန႔သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၏ ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္ ကမ႓ာတဝွန္းလံုးသုိ႔ ပ်ံ႕ႏွံ႔လ်က္ရွိေနေပၿပီ။ သီရိလကၤာႏိုင္ငံ၏ တုိးတက္စည္ကားလ်က္ရွိေသာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္မွာလည္း ယခုအခါ အခိုင္အမာ တည္တံ့လ်က္ရွိေနေပၿပီ။ သီရိလကၤာႏိုင္ငံသား အနာဂါရိယဓမၼပါလေၾကာင့္ ကမ႓ာေက်ာ္ မဟာေဗာဓိအသင္း ႀကီးကိုလည္း တည္ေထာင္ႏိုင္ခဲ့သည့္အျပင္ စာေပပရိယတၱိလိုက္စားေသာ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား၏ ႀကိဳးပမ္းမႈ ေၾကာင့္ ကမ႓ာ့အေရွ႕ဘက္ ႏိုင္ငံမ်ားအျပင္ အေနာက္ႏုိင္ငံမ်ားသို႔ပင္ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ားကို သယ္ပိုးေဆာင္ရြက္ႏုိင္ေခ်ၿပီ။
ဤသို႔ဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္ ကမ႓ာတဝွန္းလံုးသို႔ ပဲ့တင္ထပ္မွ် ပ်ံ႕ႏွ႔ံႏုိင္ရျခင္းအက်ိဳးေက်းဇူးမွာ ရခိုင္ျပည္ႏွင့္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံတုိ႔ၾကား သာသနာေရးဆက္သြယ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာရသည္ကို သတိမျပဳ ဘဲ ရွိႏုိင္ပါမည္ေလာ။
တေခတ္တည္းမွာပင္ ရခိုင္ျပည္သည္လည္း ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား၏ စစ္မွန္ေသာတရားေတာ္ျမတ္ကို က်င့္သံုးရာႏုိင္ငံျဖစ္သည္ဟု ကြၽႏု္ပ္တို႔ ယံုၾကည္မိပါသည္။ ရခိုင္သမုိင္းမွတ္တမ္းမ်ားက ရခိုင္ႏွင့္သီရိလကၤာ ႏွစ္ႏိုင္ငံၾကား သာသနာေရးဆုိင္ရာ ဆက္ဆံမႈမ်ားရွိသည္ကို ေဖာ္ျပေသာ္လည္း သီရိလကၤာႏုိင္ငံဘက္မွမူ ဤကိစၥရပ္၌ ေရငံုလ်က္ရွိေနေပသည္။
ရခိုင္သမိုင္းမ်ားက ေဖာ္ျပသည္မွာ သာသနာေရးကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႔မ်ားကို သီရိလကၤာႏုိင္ငံသို႔ ဒသရာဇာမင္းႀကီးလက္ထက္ (၁၁၂၃ - ၁၁၃၉) က ေစလႊတ္ခဲ့ေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပၾကသည္။ အျခား ရခိုင္သမိုင္း မွတ္တမ္းတခု အဆုိအရ အတုလဝိဇယမဟာေထရ္ အမွဴးျပဳ၍ သံဃာေတာ္ ၂၇ ပါးကို သီရိလကၤာႏုိင္ငံဆီသို႔ ဒသရာဇာမင္းႀကီးက ေစလႊတ္ခဲ့ေၾကာင္းအား ေဖာ္ျပထားပါသည္။
ဤသမုိင္းအေထာက္အထားႏွင့္ပက္သက္၍ ေပလိကၠာရအရပ္ရွိ ေပါလႏၷရုဗေက်ာက္စာ (၁၁၃၇ - ၁၁၅၇ ေအဒီ) တြင္ သာသနာေတာ္သန္႔ရွင္းေရးတရပ္အား ေစလႊတ္ခဲ့ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားပါသည္။ ေက်ာက္စာတြင္ ဝိဇယဗာဟု ၁ လက္ထက္တြင္ အရုမႏၷႏုိင္ငံမွသံဃာေတာ္မ်ား၏ အကူအညီျဖင့္ သာသနာေတာ္ သန္႔ရွင္းေရး စီမံကိန္းတရပ္ကို သီရိလကၤာႏုိင္ငံရွိ သံဃာဂိုဏ္း ၃ ဂိုဏ္းအား ျပဳလုပ္ခဲ့ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။ အရုမႏၷႏုိင္ငံမွာ ရခိုင္မွတပါး အျခား မည္သည့္ႏုိင္ငံမွ မျဖစ္ႏုိင္ ။
ထုိ႔ေနာက္ မဇၥၽသိဝိမင္းႀကီးအားဆက္ခံေသာ သားေတာ္ ငရမန္လက္လက္ (၁၁၆၆ ေအဒီ) တြင္ သံဃာေတာ္ ၃၆ ပါးကို ဥတၱရမေထျမတ္ဦးေဆာင္ေစလ်က္ ပထမေျမာက္ ပရကၠမဗာဟု (၁၁၅၃ - ၁၁၈၆) မင္းထံသို႔ သာသနာျပဳရန္ေစလႊတ္ေၾကာင္းေဖာ္ျပထားသည္။ သို႔ေသာ္ ပထမေျမာက္ ဝိဇယဗာဟုမင္းတုိ႔ လက္ထက္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၏အေျခအေနမွာ အေမွာင္ေခတ္၌ က်ေရာက္ေနခ်ိန္ဟု ကြၽႏ္ုပ္က ယူဆမိပါသည္။ ေကအဲလ္ဟာရုရ အဆုိအရ ဤအခ်ိန္ကာလတြင္ ျမန္မာတို႔ဘက္မွ မွတ္တမ္းမ်ားျဖစ္ေသာ သာသနဝံသ၌ လည္းေကာင္း၊ သီရိလကၤာတုိ႔ဘက္မွ စူဠဝံသ၌လည္းေကာင္း ျမန္မာႏွင့္သီရိလကၤာႏွစ္ႏုိင္ငံၾကား သာသနာေရး ေသာ္လည္းေကာင္း ၊ ႏုိင္ငံေရးေသာ္လည္းေကာင္း ဆက္ႏြယ္မႈရွိသည္ကို ေဖာ္ျပျခင္းမေတြ႔ရဟု ဆုိပါသည္။
ႀကီးက်ယ္ခန္႔ညားလွေသာ ေျမာက္ဦးေခတ္သည္ ၁၅ ရာစုမွေန၍ ၁၇ ရာစု အစပိုင္းသို႔ ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ ဤေခတ္တြင္ ရခိုင္ႏွင့္သီရိလကၤာႏွစ္ႏိုင္ငံၾကားသာသနာေရးပူးေပါင္းကူညီမႈ သမိုင္းမွတ္တမ္း တရပ္ကို စုိက္ထူႏိုင္ခဲ့သည္ ။ ႏုိင္ငံေရး ၊ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ဘာသာေရးဆုိင္ရာ နီးနီးကပ္ကပ္ ဆက္ဆံမႈမ်ားသည္ ဤႏွစ္ႏိုင္ငံၾကား ရွိခဲ့ပံုကို သက္ေသထူလ်က္ရွိေပသည္။ ရခိုင္ဘုရင္ ဘေစာျဖဴမင္း(၁၄၅၀ - ၁၄၈၂) လက္ထက္ သီရိလကၤာႏိုင္ငံမွ ပိဋကတ္ သံုးပံုကို ၁၄၇၆ ေအဒီ၌ လက္ခံရရွိခဲ့ေၾကာင္း အရွင္သိဒၶတၳမေထရ္ အား သီရိလကၤာႏုိင္ငံသုိ႔ ေစလႊတ္ခဲ့ပါသည္။ သီရိလကၤာ ကဒါဒိုရာ ေျမလွဴမွတ္တမ္းေပစာအရ ၁၆ ရာစု ေအဒီ တြင္ ရကၡိဳင္ဂပူရ ႏွင့္ သီရိလကၤာႏွစ္ႏုိင္ငံၾကား အျပန္အလွန္ သာသနာျပဳျခင္းမ်ား ရွိခဲ့သည္ဟု ညႊန္ျပသည္။ ဤေၾကာင္းရပ္ကို စူဠဝံသ ၊ စူဠပုဇဝါလိယႏွင့္ နာရႁႏၵ စာရိတၱဝေလာက ပရဒီပိကာဝတို႔တြင္လည္း ေဖာ္ျပထား ၾကသည္ ။
ပထမေျမာက္ ဝိမလဓမၼသူရိယဘုရင္ (၁၅၉၂ - ၁၆၀၄) လက္ထက္တြင္ သီရိလကၤာႏိုင္ငံ၌ ရခိုင္မွ သံဃာေတာ္မ်ားျဖင့္ အစားထုိးရန္လိုအပ္သျဖင့္ ရကၡပူရ ရခိုင္ျပည္သို႔ မစ္ရွင္တစ္ခုေစလႊတ္ၿပီး နႏၵိစကၠမေထရ္ အား ပင့္ဖိတ္ေတာ္မူသည္။ နႏၵိစကၠမေထရ္၏ ေက်ာ္ၾကားမႈမွာ ရခိုင္ျပည္တဝွန္းလံုးတြင္မက သီရိလကၤာႏုိင္ငံသို႔ ပင္ ေက်ာ္ၾကားခဲ့ဟန္တူသည္။ ဤအခ်ိန္ကာလသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ နႏၵာဘုရင္လက္ထက္ကာလျဖစ္ၿပီး ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာႏိုင္ငံျဖစ္ေသာ ပဲခူးႏုိင္ငံေတာ္ႀကီးမွာလည္း အငတ္ေဘးေၾကာင္းလည္းေကာင္း၊ အတြင္း ပဋိပကၡမ်ားေၾကာင့္လည္းေကာင္း အစိတ္စိတ္အမႊာမႊာကြဲလ်က္ မိုးေခါင္ေရရွား ေဘးဆိုက္ကပ္ကာ လူဦးေရ နည္းပါးေနခ်ိန္ျဖစ္သည္။ ထုိအခ်ိန္ကာလသည္ ရခိုင္ျပည္၌ မင္းေခါင္ရာဇာ (၁၆၂၁ - ၁၆၃၁) စိုးစံေနခ်ိန္ကာလ ျဖစ္သည္။ ဘုရင္မင္းျမတ္ႀကီးသည္ ၎၏သားေတာ္ မင္းဗာအားတာဝန္ေပးေတာ္မူ၏။ မင္းဗာမင္းသားသည္ သံတြဲမွ ေတေဇာသာရမေထရ္ျမတ္ႏွင့္ ေျမာက္ဦးမွဓမၼဝိလာသမေထရ္ျမတ္ႏွစ္ပါးကို ေရြးခ်ယ္ေတာ္မူၿပီး သီရိလကၤာႏိုင္ငံသို႔ သာသနာျပဳရန္ ေစလႊတ္ေတာ္မူခဲ့သည္။ သီရိလကၤာမွ ဘုရင္ႀကီးသည္လည္း သံဃာေတာ္ ျမတ္ႏွစ္ပါးကို လွိဳက္လဲွပ်ဴငွာစြာႀကိဳဆိုခဲ့သည္။ သံဃာေတာ္ႏွစ္ပါးအျပန္တြင္ အံေတာ္တစ္ဆူကိုလည္း ခ်ီးျမႇင့္ ေတာ္မူလုိက္သည္။
ဘုရင္မင္းရာဇာႀကီးလက္ထက္ေတာ္ကာလ၌လည္း လက္ေဆာင္ပဏၰာမ်ားႏွင့္အတူ သီရိလကၤာႏုိင္ငံမွ မစ္ရွင္အဖြဲ႔တစ္ဖြဲ႔ ေရာက္ရွိခဲ့သည္။ မင္းႀကီးသည္ စႁႏၵဝိလာသမေထရ္ျမတ္အား ဦးေဆာင္ေစ၍ ရဟန္းသံဃာ အပါး ၂၀ အား သီရိလကၤာႏုိင္ငံသို႔ သာသနာျပဳရန္ ေစလႊတ္ခဲ့ျပန္သည္။ ရခိုင္မွသံဃာေတာ္မ်ားသည္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံသို႔ ၁၅၆၃ ခု ၊ ႏိုဝင္ဘာလတြင္ ဆုိက္ေရာက္ခဲ့၍ သာသနာေတာ္သန္႔ရွင္းေရးတရပ္ကို ဥဒကုေကၡပသိမ္ေတာ္၌ ဥပသမၸဒ ရဟန္းခံေတာ္ပြဲတရပ္ျဖင့္ ဆင္ယင္က်င္းပေတာ္မူခဲ့သည္ ။
စူဠဝံသႏွင့္ သာသနဝံသက်မ္းမ်ားတြင္ ဝိမလဓမၼသူရိယမင္းလက္ထက္ ရခိုင္ႏွင့္သီရိလကၤာ ႏွစ္ႏိုင္ငံၾကား သာသနာေရးအျပန္အလွန္ဆက္ဆံမႈမ်ားရွိခဲ့သည္ဟု အေရးပါသက္ေသတင္ထားေသာ မွတ္တမ္း မ်ားေတြ႔ရွိခဲ့သည္။ စူဠဝံသႏွင့္ သာသနဝံသက်မ္းမ်ား၌ သီရိလကၤာမွသံတမန္မ်ား ရကၡိဳင္ဂပူရ သို႔ ေရာက္ရွိသည္ကို ေဖာ္ျပၿပီး ရခိုင္သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ သီရိလကၤာရွိ သံဃာေတာ္မ်ားေနရာတြင္ ပင့္ဖိတ္အစားထုိးေၾကာင္း ေဖာ္ျပသည္။
သီရိလကၤာဘုရင္ႀကီး ဒုတိယေျမာက္ ဝိမလဓမၼသူရိယ ေစလႊတ္လုိက္ေသာ ဘာသာေရးမစ္ရွင္အဖြဲ႔၏ သတင္းစကားကို လက္ခံရရွိၿပီးေနာက္ ရခုိင္ျပည္ရွင္ မာရုပၸီယ (၁၆၀၆ - ၁၆၉၇) သည္ သတၱဌာနေက်ာင္း ေတာ္မွ ဣႏၵမၪၨဴ မေထရ္ျမတ္အား ဦးေဆာင္ေစၿပီးသီရိလကၤာႏုိင္ငံသို႔ ၁၆၉၆ ခုႏွစ္တြင္ သာသနာျပဳရန္ ေစလႊတ္ခဲ့သည္။
သံဃာေတာ္ႏွစ္ပါးအနက္ နႏၵိစကၠဆရာေတာ္မွာ ဦးေဆာင္မဟာေထရ္ျဖစ္ၿပီး သီရိလကၤာျပည္သူျပည္ သားအထဲတြင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားသည္။ ထုိသုိ႔ေက်ာ္ၾကားရျခင္းမွာလည္း သီရိလကၤာႏွင့္ရခိုင္ျပည္ၾကား နီးစပ္ ေသာ သာသနာေရးဆက္ဆံမႈမ်ားေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ႀကီးက်ယ္ေသာအခမ္းအနားႏွင့္တကြ သာသနာေရးမစ္ရွင္ အဖြဲ႔အား ႀကိဳဆုိရၿပီး နႏၵိစကၠမေထရ္ျမတ္ကို အမွဴးျပဳ၍ ဥပသမၸဒ ရဟန္းခံပြဲအခမ္းအနားတရပ္ကို ေအဒီ ၁၆၉၆ ေပရဒါနိယအနီးရွိ ေဂတေမၺအရပ္ရွိ မဟာဝါဠဳဝဂဂၤါ သို႔မဟုတ္ မဟာဝလိဂဂၤါျမစ္ထဲ၌ တည္ထားေတာ္မူေသာ ဥဒကုေကၡပ သိမ္ေတာ္ႀကီး၌ ျပဳလုပ္က်င္းပေတာ္မူ၏။ ဘုရင္ေဆြေတာ္မ်ိဳးေတာ္အေပါင္းႏွင့္တကြ မွဴးေတာ္ မတ္ေတာ္အေပါင္းမ်ားလည္း ရဟန္းခံပြဲမဂၤလာျဖင့္ ခ်ီးေျမႇာက္ေတာ္မူၾကသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၌ ရွိေသာ ဗုဒၶဘာသာသံဃာေတာ္မ်ားသည္ ရခိုင္ျပည္မွ သံဃာေတာ္မ်ားႏွင့္ ဥပသမၸဒ ရဟန္းခံပြဲမဂၤလာ အခမ္းအနားႏွင့္ သိကၡာေတာ္ထပ္ပြဲသဘင္ က်င္းပခဲ့ၾကသည္။
ရခိုင္ႏွင့္သီရိလကၤာႏွစ္ႏုိင္ငံၾကား သာသနာေရးအျပန္အလွန္ဆက္ဆံေသာ စာေပမွတ္တမ္းမ်ားကို သီရိလကၤာႏုိင္ငံ ဥဒေဟဝဟတၳ ဂႏၷေဝကိုရာေလ အရပ္ရွိ ကာေဒဒုိရဝိဟာရေက်ာင္းေတာ္မွ ရွာေဖြေတြ႔ရွိခဲ့ သည္။ စူဠဝံသရာဇဝင္ေၾကာင္း၌မူ စႏၵဝိလာသမေထရ္ကို ရည္ညႊန္းျခင္းမရွိဘဲ နႏၵိစကၠမေထရ္ကိုသာ ရည္ညြန္း သည္ ။ သုလုပါးဝါလိယ ရာဇဝင္က်မ္းကမူ မေထရ္ျမတ္ႏွစ္ပါးစလံုးကို ေဖာ္ျပထားသည္။
အထက္ေဖာ္ျပပါ အေထာက္အထားမ်ားအရ (၁၆) ရာစုႏွင့္ (၁၇) ရာစုေအဒီႏွစ္မ်ားတြင္ ဗုဒၶဘာသာ ကိုးကြယ္ေသာ သီရိလကၤာႏုိင္ငံသည္ ျပည္တြင္းပဋိပကၡမ်ားျဖင့္လည္းေကာင္း ၊ ျပည္ပမွဝင္ေရာက္က်ဴးေက်ာ္မႈ ေၾကာင့္လည္းေကာင္း ၊ ေဘးဒုကၡအႏၲရာယ္ႏွင့္ ရင္ဆုိင္ေနခဲ့ရေၾကာင္းကို သိရွိႏုိင္ေပသည္။ ရခိုင္သည္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၏ အဆင့္ျမင့္ေသာ သာသနာေရးဆုိင္ရာမဂၤလာအခမ္းအနားအျပင္ အဆင့္ျမင့္ရဟန္းခံပြဲမ်ား ျဖင့္ သာသနာေတာ္ျပန္လည္ရပ္တည္ေရး၌ ပါဝင္ကူညီခဲ့သည္ ။
ယေန႔သီရိလကၤာႏုိင္ငံ၏ ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္ ကမ႓ာတဝွန္းလံုးသုိ႔ ပ်ံ႕ႏွံ႔လ်က္ရွိေနေပၿပီ။ သီရိလကၤာႏိုင္ငံ၏ တုိးတက္စည္ကားလ်က္ရွိေသာ ဗုဒၶသာသနာေတာ္မွာလည္း ယခုအခါ အခိုင္အမာ တည္တံ့လ်က္ရွိေနေပၿပီ။ သီရိလကၤာႏိုင္ငံသား အနာဂါရိယဓမၼပါလေၾကာင့္ ကမ႓ာေက်ာ္ မဟာေဗာဓိအသင္း ႀကီးကိုလည္း တည္ေထာင္ႏိုင္ခဲ့သည့္အျပင္ စာေပပရိယတၱိလိုက္စားေသာ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား၏ ႀကိဳးပမ္းမႈ ေၾကာင့္ ကမ႓ာ့အေရွ႕ဘက္ ႏိုင္ငံမ်ားအျပင္ အေနာက္ႏုိင္ငံမ်ားသို႔ပင္ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ားကို သယ္ပိုးေဆာင္ရြက္ႏုိင္ေခ်ၿပီ။
ဤသို႔ဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္ ကမ႓ာတဝွန္းလံုးသို႔ ပဲ့တင္ထပ္မွ် ပ်ံ႕ႏွ႔ံႏုိင္ရျခင္းအက်ိဳးေက်းဇူးမွာ ရခိုင္ျပည္ႏွင့္ သီရိလကၤာႏုိင္ငံတုိ႔ၾကား သာသနာေရးဆက္သြယ္မႈမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာရသည္ကို သတိမျပဳ ဘဲ ရွိႏုိင္ပါမည္ေလာ။
(အသွ်င္ဥကၠံသသည္ အိႏၵိယႏုိင္ငံ ကာလကတၱားတကၠသိုလ္ ေရွးအိႏၵိယသမုိင္းႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာ သုေတသနပညာရွင္တစ္ဦးျဖစ္သည္ ။ ၁၉၉၀ ျပည္ႏွစ္တြင္ စစ္ေတြၿမိဳ႕သို႔ႂကြေရာက္ခဲ့စဥ္က ဤေဆာင္းပါး (အဂၤလိပ္ဘာသာ) ကို ခ်ီးျမႇင့္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ )
ေအာင္ဇံ
(ဘာသာျပန္သူ)
(ဘာသာျပန္သူ)
No comments:
Post a Comment